Oto i on! Nowiutki,…

Oto i on! Nowiutki, świeżutki, już czeka na Ciebie… ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Kalejdoskop #14
Ten sam newsletter, ale za każdym razem inny 🙂

Ilu czytelników tego newslettera potrzeba, aby wkręcić żarówkę? Mam nadzieję, że tylko jednego. Niezależność, bezpieczeństwo, pewność siebie, umiejętność dostosowywania się do warunków – to cechy wyjątkowo silnie sprzyjające wysokiej jakości życia. Warto je rozwijać i się na nich skupiać, bo po prostu przydają się w życiu. Nie przedłużając – udanego czytania, słuchania, oglądania, myślenia 🙂

1. Organizm człowieka jest co najmniej zdumiewający. Mimo, iż rozwój nauki i wiedzy jest już ogromny, nadal nie wiemy, jak tak naprawdę funkcjonują Nasze organizmy. Nadal nie potrafimy wyleczyć niektórych chorób, znaleźć przyczyn zaburzeń zdrowia, zrozumieć co odpowiada za poszczególne zachowania. Wiemy natomiast, że organizm człowieka to maszyna, która jest wręcz stworzona do adaptacji do zmian. Takim przykładem adaptacji są niektórzy naukowcy, którzy pomimo uszczerbków „cielesnych” potrafili pozostać przy ponadprzeciętnej sprawności intelektualnej i osiągnąć przy tym ogromne sukcesy zawodowe i naukowe.
– Umysły silniejsze niż ciała. Oto wybitni niepełnosprawni naukowcy, którzy zmienili świat (Artykuł, PL)
https://www.focus.pl/artykul/piekne-umysly-silniejsze-niz-ciala
#czlowiek #cialo #umysl

2. Czy można w ogóle się nie martwić? Można, ponieważ martwienie się to pewien rodzaj nawykowego, negatywnego działania. Możemy wypracować sobie inne mechanizmy radzenia sobie z problemami, do których zalicza się przede wszystkim: analiza problemu i rozłożenie go na części pierwsze, znalezienie najgorszego możliwego scenariusza i próba pogodzenia się z nim, podjęcie działań mających na celu zabezpieczenie się przed ewentualnymi skutkami.
– Jak radzić sobie z martwieniem się (Podcast, PL)

#martwienie #psychologia #emocje

3. Może i brzmi to trochę jak gadka amerykańskiego kącza… ale zdecydowanie warto tego posłuchać. Nie jest to materiał z serii „jesteś zwycięzcą”. Nagranie uzmysławia, jak istotny jest sposób myślenia, ustalanie celów i wiara w siebie, aby osiągnąć to, co chcemy w życiu osiągnąć. Mówiąc inaczej: stajemy się tym, o czym myślimy, na czym się skupiamy. To zazwyczaj działa i oczywiście samym myśleniem nie osiągniemy ogromnego domu, sukcesu w rodzinie, pracy i rewelacyjnych relacji z innymi ludźmi. Jednak odpowiedni sposób myślenia ukierunkowuje Nasze działania tak, aby częściej i lepiej wykonywać działania, dzięki którym te cele osiągniemy.
– Słuchaj codziennie, 32 minuty, które zmienią Twoje życie. (Audio, PL)

#motywacja #nastawienie #psychologia

4. Problemy ze snem? Mogą pomóc Ci zimne prysznice. Chociaż uważa się je zwykle za pobudzające, to warto spróbować czy nie będą działać na Ciebie korzystnie. Autor artykułu przytacza własną historię (choć nie jest to badanie naukowe) o tym, jak zimne prysznice zwiększyły ilość jego głębokiego snu monitorowanego przez aplikację.
– How to supercharge your deep sleep (Artykuł, ENG)
https://www.wimhofmethod.com/blog/how-to-supercharge-your-deep-sleep
#sen #regeneracja #zdrowie

5. 20 reguł życia – pozornie oczywistych, ale po prostu warto o nich pamiętać:
#1. Szczęście nie może być celem
#2. Aprobata innych nie może być dla Ciebie zbyt ważna
#3. Lepiej prosić o przebaczenie, niż o pozwolenie
#4. Łącz praktykę i teorię
#5. Planuj z głową, umiejętnie i strategicznie, ale nie za długo
#6. Zakładaj, że inni są wobec Ciebie przyjaźnie nastawieni
#7. Nie jesteś zupą pomidorową, żeby wszyscy Cię lubili
#8. Uciekaj od długów
#9. Bądź marzycielem-realistą
#10. Doceń melancholię
#11. Kontaktuj się ze swoimi wrogami
#12. Zawsze zakładaj, że możesz się od kogoś czegoś nauczyć
#13. Twój czas to inwestycja
#14. Inwestuj w relacje, w których wzrastasz
#15. Unikaj uprzedzeń rasowych i płciowych
#16. Poznawaj siebie
#17. Ucz się samotności
#18. Dziel się szczęściem i radością
#19. Nie przerzucaj odpowiedzialności
#20. Pamiętaj, że żyjesz dla siebie
– 20 REGUŁ ŻYCIA – niezbędnik rozwoju osobistego (Film, PL)

#psychologia #rozwoj #edukacja

6. Jaki tryb pracy z domu jest dla Ciebie optymalny? Wiele osób, szczególnie w czasie pandemii spędza w domu znaczną część dnia. Również wiele spędza niemal cały ten czas przy komputerze. Długie siedzenie może powodować niekorzystne zmiany w organizmie człowieka: od pogorszenia krążenia, przez osłabienie bądź spinanie niektórych partii mięśniowych. Warto wobec tego poszukać swojego „trybu pracy” i w umiejętny sposób naprzemiennie wykonywać siedzenie z innymi czynnościami. Niektórzy będą jednak preferować krótkie interwały, inni o wiele dłuższe.
Przykład 1: 30 minut siedzenia, 5 minut gimnastyki, 30 minut siedzenia, 10-15 minut obowiązków domowych, 30 minut siedzenia, 5 minut gimnastyki (itd.)
Przykład 2: 1,5h siedzenia, 15 minut gimnastyki, 1,5h siedzenia, godzina przerwy
Aby pamiętać o takich przerwach, warto jest po prostu ustawić budzić lub skorzystać z narzędzia „pomodoro timer”. W czasie przerwy możesz m.in.: wykonywać czynności domowe, ćwiczyć (sprawdź: https://sebastianchudziak.pl/lista-cwiczen/), rozciągać się, gimnastykować wzrok, medytować, patrzeć przez okno.
– Wskazówka
#praca #aktywnosc #zdrowie

7. Co czyni nas szczęśliwymi? Badania wskazują, że dzieci z „dobrych rodzin” częściej mają w życiu dobrze: mają lepsze stanowiska, długość życia i dochody. Czy jednak jeśli nie jesteś z „dobrej rodziny”, to znaczy, że wszystko już stracone i trud Twój na marne skazany? Niekoniecznie. Są czynniki, które realnie wpływają na poziom odczuwanego w życiu szczęścia. Szczęście jest wtedy, gdy człowiek jest zadowolony ze swoich choćby najdrobniejszych osiągnięć. O dziwo, jest to zasadniczo sprzeczne z popularnymi koncepcjami rozwoju osobistego. Oznacza to, że wcale nie musimy osiągać najlepszych zdobyczy, ale umieć docenić te, które mamy. „Ostatnie życiowe zadanie polega na pogodzeniu się ze sobą i akceptacji swojego życia, takim, jakie jest. W ten sposób można osiągnąć duchową harmonię.”
– Co czyni nas szczęśliwymi? (Artykuł, PL)
http://www.neuropsychologia.org/co-czyni-nas-szcz%C4%99%C5%9Bliwymi
#szczescie #zadowolenie #radosc

8. 7 wskazówek jak lepiej radzić sobie z trudnymi przypadkami – tutaj: pandemią:
#1. Media społecznościowe często wzbudzają większy niepokój, niż tradycyjne. Postrzeganie zagrożenia w mediach społecznościowych powoduje większe odczuwanie zagrożenia, a w mediach tradycyjnych skłania do ostrożnych zachowań
#2. Nadmiar informacji medialnych może osłabić zdrowie psychiczne. Ekspozycja na te informacje może prowadzić nawet do chorób psychicznych. Ogranicz informacje, korzystaj z wiarygodnych źródeł
#3. Wiarygodne informacje rozmywają się i giną w tłumie – są zwykle mniej „szokujące”, dlatego nie przebijają się tak łatwo;
#4. Brak kontroli powoduje stres
#5. Należy jak najszybciej radzić sobie ze stresem w dowolny sposób. To pomaga zapobiegać konsekwencjom
#6. Pamiętajmy o potrzebach pracowników ochrony zdrowia. I tak są już zazwyczaj zestresowani i zagrożeni, pomagajmy im psychicznie
#7. Kwarantanna i izolacja mogą działać niekorzystnie i nasilać negatywne skutki – szczególnie, jeśli człowiek w zamknięciu zacznie się „nakręcać” i niepokoić tym, że jest w zamknięciu.
– Seven crucial research findings that can help people deal with COVID-19 (Artykuł, ENG)
https://www.apa.org/news/apa/2020/03/covid-19-research-findings
#zdrowie #zdrowiepsychiczne #pomoc

9. Jak skutecznie wziąć się do nauki, pracy lub ćwiczeń? Skupić się na jednym, najważniejszym kluczowym kroku i niczym więcej. Jeśli nie możesz wybrać się na trening, po prostu spakuj rzeczy lub załóż strój sportowy. Jeśli nie możesz wziąć się do czytania – przeczytaj tylko pierwsze 2 zdania. Albo nawet po prostu otwórz plik/książkę. Potraktuj zadanie jak „ucieczkę przed zombie”. Jeden prosty cel, przedostać się do miejsca, gdzie jest bezpiecznie. Nic po drodze.
– Jak skutecznie wziąć się do nauki, pracy lub ćwiczeń – metoda Zombie Run (Film, PL)

#produktywnosc #dzialanie #praca

10. Jak nie zginąć w kryzysie i wyjść z niego silniejszym? Albo niekoniecznie kryzysie, ale i życiu? Odpowiednia postawa i przygotowanie, przede wszystkim zdrowy rozsądek i myślenie pozwalają znaleźć złoty środek pomiędzy ryzykiem, a swobodą w życiu. Czasami warto jest ponieść koszt niewielkiego ubezpieczenia, aby później się nie rozczarować – wypadek (rozumiany w dowolny sposób) może bowiem przynieść negatywne konsekwencje tak wielkie, że trudno będzie Nam się z nich pozbierać nawet w perspektywie lat
– #41: Jak nie zginąć w kryzysie i wyjść z niego silniejszym? Antrykruchość | Igor Mróz (Podcast, PL)
https://www.dawidstraszak.pl/podcast/antykruchosc
#bezpieczenstwo #jakosczycia #antykruchosc

A Tobie jaka tematyka najbardziej przypada do gustu i jakiej chcesz więcej? Daj znać w komentarzu lub przez e-maila 🙂 Tymczasem: życzę wspaniałego wieczoru, nocy, poranka lub dnia!

Przekręcenie kalejdoskopu zajmie mi chwilę. Kolejny numer newslettera przeczytasz już za 2 tygodnie. Pamiętaj, aby zaprosić swoich znajomych do zapisania się na stronie: https://sebastianchudziak.pl/kalejdoskop 🙂

Pozdrawiam,
Sebastian

PS: A czy Ty słuchałeś/-aś już mojego ostatniego odcinka podcastu?


Poprzedni wpis: Kalejdoskop #13
W skrócie: newsletter/agregator – streszczenia artykułów/filmów/audio, polecenia stron internetowych, podcastów, kanałów YT i innych, aplikacje, ciekawostki, life-hacki.
Tutaj można obserwować: #kalejdoskop
Tutaj można się zapisać: https://sebastianchudziak.pl/kalejdoskop/
Czasami mogą się powtórzyć treści z wykopu.

Wołam zainteresowane osoby:
@bleeehah @caribbean @fruczak_furczy @Onifai @siala-lala @SVCXZ @LULU121 @Blizz4rd @qdt2k @nobodyelse @andrzej777 @Kurzalapa @novopsico @B0t3k @poul121 @rowerowa_panienka @IchBinKrzychu @SumekQQ @Tigletpilezar @BattlefieldCounterstrike @kupuje_bulki_w_almie @cartsy @karkolomny_dziurkacz @zielonyMISZCZ @a_93 @mateusz-em-16 @Imputator @mojnicknawykopie @martinlubpl @Eudeo @briskmann @thekutaz @Patrycja89 @dofniel @wisnieski @DJArmani @Pantegram @dablju1234 @szuchal @Szczepultura @mindrape @bezzebnyrekin @aktez98 @banita50000 @queuele @jajestemtenboski @orzeszty @Skinnyp @Kizdul @mufind @uchoducha @64757061 @salet @spec_IT @w_CZOPKU_urodzony @coolnewway @Oleczeg @BlueScreeen @Ofensywnypiotr @Sleek1810 @bezzebnyrekin @asik_ @Wilczur79 @misza_zg @kiinek @sirconrad @After @robot_nikt @nerff @nikodemus @Skwarek85 @Kizdul @Bispinor_Diraca

Ważna informacja: Od następnego numeru NIE będę już wołał osób z powyższej listy. Proszę obserwować dedykowany tag, lub zapisać się do subskrypcji e-mail – dzięki temu niczego nie przegapisz 🙂

Dodatkowe tagi: #qualitycontent #gruparatowaniapoziomu #wiedza #nauka #produktywnosc